A vitaminok jelentősségeNapjaink túlhajszolt világában különösen fontos, hogy szervezetünk vitamin és ásványi anyag háztartására odafigyeljünk és megfelelően pótoljuk a különböző vitaminokat, ásványi anyagokat. A vitaminok pótlása nélkül fizikai állapotunk leromlik, energiaszintünk – ezáltal mind fizikai, mind szellemi teljesítményünk – csökken. A megfelelő vitaminok pótlásával, vitaminháztartásunk szinten tartásával energikusak maradhatunk.

A vitaminok az emberi szervezet számára nélkülözhetetlenek. A vitaminokat jellemzően a megfelelő, változatos táplálkozással biztosítjuk szervezetünk részére, ahol néhány vitamin a kémiailag hasonló elővitaminokból (provitaminokból) jön létre. Az antivitaminok azon anyagok, melyek jellemzően valamilyen vitamint kiszorítanak az enzimekből.

A vitaminok bevitelével azonban egyensúlyt kell tartani. A kevés vitamin bevitel  esetén vitaminhiány, vitaminszegénység (hipovitaminózis) lép fel, míg a vitaminok túladagolása esetén némely vitamin vagy ásványi anyag esetében súlyos, akár mérgezéssel járó tünetek is felléphetnek. A vitaminok túladagolása esetén hipervitaminózisról beszélünk.

A vitaminok jelentős részét a változatos táplálkozás segítségével biztosítjuk, azonban a vitamindús élelmiszerek elkészítése esetén szem előtt kell tartani a vitaminok hőrezisztenciáját, hiszen a vitamin akár 50%-a is elbomolhat a magas hő hatására.

Az egészséges szervezet egyensúlyához hozzátartozik a vitaminok egyensúlyán kívül az ásványi anyag, nyomelemek valamint kofaktorok egyensúlya is.

A beviteli mennyiség meghatározásában az  Amerikai Táplálkozástani Intézet még 1950-es években kialakított egy egységesített standard rendszert a vitaminok és ásványi anyagok optimális beviteli mennyiségét illetően, amelyet RDA-nak (Recommended Dietary Allowance), azaz Ajánlott napi táplálékbevitelnek nevezett el. Az RDA minden egyes vitaminra és ásványi sóra megadja a javasolt bevitel mennyiségét. Az RDA beviteli mennyiséget természetesen befolyásolja az ország éghajlata, földrajzi sajátossága, a társadalom táplálkozási szokásai, így ezen értékek figyelembevételével minden országnak más és más az ajánlott RDA mennyisége. Az ásványi sók és vitaminok beviteli mennyiségében figyelembe kell venni további tényezőket is, mint a kor, a nem, a fizikai aktivitás, táplálkozási szokás, a szervezet egyedi táplálék felhasználási funkcióját is.

A biovitamin.hu oldalon szeretnénk bemutatni a vitaminok, ásványi anyagok széles tárházát, a vitaminok szervezetünkben betöltött szerepét, ajánlott napi beviteli mennyiségét.

Vitaminok

A vitaminok hatásai, miért fontosak a vitaminokValamikor a XX. század közepére jutott el a tudomány a vitamin definíciójának meghatározására, mely így szól:

A vitaminok olyan, nem táplálék jellegű, szerves vegyületek, melyeket az állati szervezetek normális életműködésükhöz és növekedésükhöz igényelnek.

A szervezet energia-átalakító folyamatainak katalizátorai, az anyagcsere-folyamatok nélkülözhetetlen szereplői.

A definíció értelmezéséből következően a szervezet vitaminháztartásának optimális fenntartása fontos és szükséges, bármilyen irányban történő elbillenés esetén – legyen az hiány vagy túladagolás – szervezeten belül komoly következményekkel számolhatunk.A különböző vitaminok szükségességére az évszázadok alatt jöttek rá, különböző megfigyelések következményeként. Míg a XVI-XVIII. században egy hosszabb tengeri út komoly emberi veszteségekkel járt, addig James Lind (1716-1794) felfedezésének köszönhetően a megfelelő citromlé bevitelével csökkent a hosszú tengeri utak elhalálozási arányai. Ma már tudjuk, hogy a skorbut megelőzhető a C-vitamin segítségével. A tengerészek életbenmaradási esélyeit növelte a XVIII. Század felfedezése, miszerint több hús, rizs szerepelt az ételek között, egyre változatosabban étkeztek a tengerészek is. A XIX. században kiderült a hántolatlan rizs jótékony hatása a beriberi nevű betegséggel szemben (Christian Eijkmann). Minden felfedezés a megfigyelésnek és a véletlennek köszönhető. 1906-ban Hopkins bizonyítani tudta, hogy a fehérjék, tápanyagok, szénhidrátok, zsírok mellett léteznek egyéb tápanyagok, melyek szintén fontosak a szervezet számára.

A vitaminokat megkülönböztetjük zsírban oldódó, valamint vízoldékony vitaminokként is.

Zsíroldékony vitaminokat a szervezet elraktározza, ezáltal könnyebb őket túladagolni. Hiányuk nem jellemző csak abban az esetben ha a zsíroldékony vitamin bevitele hosszabb időre teljesen megszűnik. Zsíroldékony vitaminok az A-, a D-, E- és a K-vitamin.

A vízoldékony vitaminokat ellentétben a zsíroldékony vitaminokkal a szervezet nem raktározza el, ezáltal napi beviteléről gondoskodni kell. A vízoldékony vitaminok napi pótlásához segítség a változatos, sokszínű táplálkozás.

További információkért kérjük, válasszon az alábbi felsorolásból!

Ma már mindenki tudja mennyire fontosak szervezetünk számára a vitaminok, azonban azt már kevesebben, hogy a vitaminok felszívódását befolyásolja a megfelelő ásványi anyag bevitel is. Szervezetünknek az ásványi anyagok közül is eltérő mennyiségre van szüksége, némely ásványi anyagból több míg más ásványi anyagból sokkal kevesebb mennyiség bevitelét igényeljük…

Az ásványi anyagokról részletesen itt olvashat: Ásványi anyagok.